Terápiák

Alkalmazott viselkedés elemzés – ABA Terápia

Az autizmusnak sokféle terápiája van, azonban a tudományos kutatások eredményei szerint a legeredményesebb terápiás módszer az  Applied Behavior Analysis, az ABA, magyarul: alkalmazott viselkedéselemzés. A módszer alapjait a ’60-as években megkezdett kutatásai alapján Ivar Lovaas fektette le. A ’80-as években kezdődött az ABA terápia szélesebb körű alkalmazása a gyakorlatban.

Az ABA terápia a viselkedésterápiák közé sorolható. A módszer gyermekközpontú, a gyerek motivációján alapul. A terápia a pozitív megerősítésre alapoz, ami a tanulás egyik legfontosabb tényezője. A terápia célja egyrészt a készségfejlesztés (beszéd, kommunikáció, játékkészség, kognitív képességek, önellátás, motorikus készségek stb.), a helyes viselkedés elősegítése, másrészt az adott helyzetben nem megfelelő viselkedés leépítése.

A módszer a megfelelő viselkedés jutalmazásával segíti annak elsajátítását. A helyes viselkedés kezdetben segítséggel valósul meg, így kevés lehetőség van a hibázásra; ez segíti a terápia pozitív hangulatának fenntartását. A rossz válaszokat a jutalom elmaradása követi.
Az, hogy mit használunk jutalomként, vagyis a helyes viselkedés megerősítőjeként, a gyermek motivációjának függvénye. Ez tehát bármi lehet, ami a gyermek érdeklődését felkelti, amivel szívesen játszik, vagy bármilyen cselekvés, amiben szívesen vesz részt. A terápia haladtával törekedni kell az életkornak megfelelő, megerősítők (pl. dicséret) használatára.

 A terápia a fent említett komplex készségek elsajátítását apró lépésekre bontva segíti. Az ABA terápiában a tanítás két fő formában zajlik: a terápia egy részét az intenzív tanítás, vagyis az asztali feladatok megoldása teszi ki, ugyanakkor a természetes környezetben való eligazodás tanítása is fontos szerepet kap. A gyakori jutalmazás, a pozitív hangulat, a könnyű (70%) és nehéz feladatok (30%) állandó váltakozása, illetve a gyors tempó segíti a figyelem fenntartását, és a problémás viselkedések elkerülését.

Az ABA-terápia előkészítő és vizsgálati lépései – Tájékoztató szülők számára

1. Anamnézis felvétele

A viselkedéselemzésen alapuló (ABA – Applied Behavior Analysis) fejlesztési folyamat első lépéseként részletes anamnézisfelvételre kerül sor. Ennek célja a gyermek fejlődési és egészségügyi előzményeinek, aktuális viselkedési sajátosságainak, valamint kommunikációs jellemzőinek strukturált feltérképezése.

Az anamnézis során interjút készítek a szülő(k)kel vagy gondviselő(k)kel, amelyben kitérünk a gyermekkel kapcsolatos főbb nehézségekre, az eddig igénybe vett fejlesztési lehetőségekre, valamint a gyermek mindennapi működésére – otthoni és közösségi környezetben egyaránt.

Ebben a szakaszban a gyermek személyes jelenléte nem szükséges.

Az anamnézis felvételi ideje 90 perc.

2. Megfigyelés természetes környezetben

Az objektív állapotfelmérés részeként sor kerül a gyermek viselkedésének strukturált megfigyelésére egy természetes, külső helyszínen – például óvodában, iskolában vagy játszótéren.

A megfigyelés során dokumentálom a gyermek szociális és kommunikációs interakcióit, viselkedéses válaszait, valamint az önállóság különböző formáit. Ezen adatok kulcsfontosságúak a fejlesztési szükségletek pontos azonosításához.

A megfigyelés meghatározott szakmai szempontok szerint történik, lehetővé téve a természetes viselkedésformák és azok környezeti összefüggéseinek megértését.

A megfigyelés ideje 45 perc.

3. Terápiás célkitűzések meghatározása és otthoni feladatok egyeztetése

A vizsgálati szakasz eredményei alapján meghatározásra kerülnek az egyénre szabott rövid- és hosszú távú terápiás célok, amelyek a gyermek aktuális képességeihez, szükségleteihez, valamint a környezeti elvárásokhoz illeszkednek.

Párhuzamosan sor kerül az otthoni feladatok egyeztetésére is, amelyek célja a terápiában elsajátított készségek megerősítése és generalizálása a mindennapi családi életben.


A célkitűzések és az otthoni feladatok megbeszélése a szülő(k) vagy gondviselő(k) részvételével, a gyermek távollétében zajlik. A szülőkkel való szoros együttműködés elengedhetetlen a terápia eredményességéhez, ezért külön figyelmet fordítunk a feladatok jellegének, gyakoriságának és a visszajelzési lehetőségeknek a részletes átbeszélésére.

A célok meghatározása, átbeszélése 90 perc.

Kósa István

Intézményvezető, Alapozó terapeuta