MILYEN TÜNETEK ALAPJÁN GONDOLJUNK ADHD-RA?
Milyen életkorban kezdődik az ADHD?
A nehézségek ugyan már a születéstől kezdve fennállnak, a probléma a késői gyermekkorban válik nyilvánvalóvá.
Megjelenési formái:
01.
A figyelemzavar a hangsúlyos, ami főként tanulási nehézségek formájában jelenik meg.
02.
A hiperaktivitás dominál, viselkedési problémával.
03.
Sok ADHD-s gyereknél a fenti két forma keveredéséről van szó: „kevert forma”.
Tünetek:
- koncentrációzavar:
- nem tudnak kellő intenzitással koncentrálni (számos tényező elvonja a figyelmüket)
- gyakran szétszórtnak tűnnek, mintha képtelenek lennének felfogni az utasításokat , pontatlanok
- jobban teljesítenek kétszemélyes helyzetben
- sokkal többet halogatják a munkájukat, mint kortársaik
- nem feltétlenül tudnak leülni és odafigyelni akár még egy érdekes filmre vagy játékra sem
- nem tudják követni az utasításokat, nem végeznek a teendőikkel, figyelmüket könnyű elterelni
- mindennapi kötelességeiket illetően feledékenynek tűnnek
- kitartási nehézségek:
- nem tudják a feladataikat befejezni
- egyszerű tennivaló elvégzése sok időt vesz igénybe
- gyakran elfelejtik, mire kérték meg őket
- szétszórtság
- feledékenység
- impulzivitás:
- nem képesek megállni és átgondolni előre a cselekedeteiket, gyakran keverednek balesetbe
- jellemzőek a hirtelen reakciók, heves gondolatok, szilaj érzelmek, olykor szeszélyesek
- a kedvenc játékukat is el tudják rontani, előszeretettel rombolják szüleik vagy mások tulajdonát
- embert próbáló feladat számukra a sorban állás, nehéz kivárniuk a sorukat játékban,
- minél előbb szeretnének túl lenni a dolgaikon, a lehető legrövidebb úton befejezni
- lehetetlen számukra távoli célokért küzdeni
- kapkodnak
- jellemzően lassúak az öltözködésben, a könyveik bepakolásában, gyakran betűtévesztők
- hangulatuk nagyon változékony
- szokásuk állatok vagy motor hangjához hasonló, ismétlődő zajokat utánozni
- dühkitörések:
- meggondolatlanul cselekszenek
- sokszor kimondják az első gondolatot, ami az eszükbe jut
- tapintatlanná válnak
- sokat kockáztatnak, pl. kifutnak az autó elé körülnézés nélkül
- alig tudják kivárni a sorukat
- nem tanulnak a hibáikból
- általában a legapróbb részletekig képesek elmagyarázni, hogy mit kellene tenniük (nem megtenni)
- sokszor elsőként veszik észre azt, ha mások megszegik azokat a szabályokat, amiket maguk nem képesek betartani
- nem lehet azt mondani, hogy ne akarnának jól viselkedni, de nem képesek az önuralomra
- túlmozgás:
- állandóan mehetnékjük van, olyan fáradhatatlanok, mintha motor hajtaná őket
- hullámzó teljesítmény
- sokszor szétszórtak és kissé zavarosnak tűnnek
- javítja a teljesítményüket, ha olyan személlyel vannak együtt, akitől tartanak
- önbizalomhiány
- nagyon kritikusak önmagukkal szemben, túlzottan szigorúak önmagukhoz, de az is előfordul, hogy ha valami jól megy, azt nem a saját képességeiknek tulajdonítják
- képesek lekicsinylően nyilatkozni magukról
- nagyon könnyel elsírják magukat
- végtelenül sértődékenyek
- siker esetén is elégedetlenek
- önbizalomhiányukat gyakran hősködéssel palástolják, kérkednek
- felelősöket keresnek a hibákért
- törékeny önbizalomra utalnak: agresszió, a simogatástól való irtózás, kifejezett vágy arra, hogy egyes helyzetekben uralkodjon
- könnyen félreértenek másokat, bántónak vélik mások megjegyzését, amitől csalódottakká válnak
- gyenge munkamemória
- motiváció hiánya:
- nehezen viselik, ha a munkájukért nem kapnak azonnal elismerést
- könnyen elterelődik a figyelmük olyan tevékenységek irányába, melyek azonnali jutalommal és kielégüléssel kecsegtetnek, mint pl. a tévénézés vagy a videojátékok
- szociális zavarok:
- teljesen érzéketlennek tűnnek: nem veszik észre, ha megbántanak valakit
- közlendőjük rendszeresen tapintatlan, nem tűnik fel nekik, hogy másnak rosszul esik
- mintha nem lennének képesek számolni a következményekkel
- nem úgy érzékelik a környezetük reakcióit, mint kortársaik
- nem alakul ki bennük a tartózkodás és óvatosság
- nem képesek betartani azokat a szabályokat, amik a többiekkel való kapcsolatteremtés szempontjából szükségesek
- többnyire magányosak
- többnyire kitűnnek környezetükből, mindenki ismeri őket
Tünetek
A figyelemzavaros ADHD jellegzetességei:
- koncentrációzavar:
- nem tudnak kellő intenzitással koncentrálni (számos tényező elvonja a figyelmüket)
- gyakran szétszórtnak tűnnek, mintha képtelenek lennének felfogni az utasításokat , pontatlanok
- jobban teljesítenek kétszemélyes helyzetben
- sokkal többet halogatják a munkájukat, mint kortársaik
- nem feltétlenül tudnak leülni és odafigyelni akár még egy érdekes filmre vagy játékra sem
- nem tudják követni az utasításokat, nem végeznek a teendőikkel, figyelmüket könnyű elterelni
- mindennapi kötelességeiket illetően feledékenynek tűnnek
- kitartási nehézségek:
- nem tudják a feladataikat befejezni
- egyszerű tennivaló elvégzése sok időt vesz igénybe
- gyakran elfelejtik, mire kérték meg őket
- szétszórtság
- feledékenység
A hiperaktív-impulzív ADHD jellegzetességei:
- impulzivitás:
- nem képesek megállni és átgondolni előre a cselekedeteiket, gyakran keverednek balesetbe
- jellemzőek a hirtelen reakciók, heves gondolatok, szilaj érzelmek, olykor szeszélyesek
- a kedvenc játékukat is el tudják rontani, előszeretettel rombolják szüleik vagy mások tulajdonát
- embert próbáló feladat számukra a sorban állás, nehéz kivárniuk a sorukat játékban,
- minél előbb szeretnének túl lenni a dolgaikon, a lehető legrövidebb úton befejezni
- lehetetlen számukra távoli célokért küzdeni
- kapkodnak
- jellemzően lassúak az öltözködésben, a könyveik bepakolásában, gyakran betűtévesztők
- hangulatuk nagyon változékony
- szokásuk állatok vagy motor hangjához hasonló, ismétlődő zajokat utánozni
- dühkitörések:
- meggondolatlanul cselekszenek
- sokszor kimondják az első gondolatot, ami az eszükbe jut
- tapintatlanná válnak
- sokat kockáztatnak, pl. kifutnak az autó elé körülnézés nélkül
- alig tudják kivárni a sorukat
- nem tanulnak a hibáikból
- általában a legapróbb részletekig képesek elmagyarázni, hogy mit kellene tenniük (nem megtenni)
- sokszor elsőként veszik észre azt, ha mások megszegik azokat a szabályokat, amiket maguk nem képesek betartani
- nem lehet azt mondani, hogy ne akarnának jól viselkedni, de nem képesek az önuralomra
- túlmozgás:
- állandóan mehetnékjük van, olyan fáradhatatlanok, mintha motor hajtaná őket
Az 1-2. típusban egyaránt előforduló jellegzetességek:
- hullámzó teljesítmény
- sokszor szétszórtak és kissé zavarosnak tűnnek
- javítja a teljesítményüket, ha olyan személlyel vannak együtt, akitől tartanak
- önbizalomhiány
- nagyon kritikusak önmagukkal szemben, túlzottan szigorúak önmagukhoz, de az is előfordul, hogy ha valami jól megy, azt nem a saját képességeiknek tulajdonítják
- képesek lekicsinylően nyilatkozni magukról
- nagyon könnyel elsírják magukat
- végtelenül sértődékenyek
- siker esetén is elégedetlenek
- önbizalomhiányukat gyakran hősködéssel palástolják, kérkednek
- felelősöket keresnek a hibákért
- törékeny önbizalomra utalnak: agresszió, a simogatástól való irtózás, kifejezett vágy arra, hogy egyes helyzetekben uralkodjon
- könnyen félreértenek másokat, bántónak vélik mások megjegyzését, amitől csalódottakká válnak
- gyenge munkamemória
- motiváció hiánya:
- nehezen viselik, ha a munkájukért nem kapnak azonnal elismerést
- könnyen elterelődik a figyelmük olyan tevékenységek irányába, melyek azonnali jutalommal és kielégüléssel kecsegtetnek, mint pl. a tévénézés vagy a videojátékok
- szociális zavarok:
- teljesen érzéketlennek tűnnek: nem veszik észre, ha megbántanak valakit
- közlendőjük rendszeresen tapintatlan, nem tűnik fel nekik, hogy másnak rosszul esik
- mintha nem lennének képesek számolni a következményekkel
- nem úgy érzékelik a környezetük reakcióit, mint kortársaik
- nem alakul ki bennük a tartózkodás és óvatosság
- nem képesek betartani azokat a szabályokat, amik a többiekkel való kapcsolatteremtés szempontjából szükségesek
- többnyire magányosak
- többnyire kitűnnek környezetükből, mindenki ismeri őket
Felhasznált irodalom: Dr. Mark Selikowitz: ADHD, a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes